Het emissieschandaal heeft automerk Volkswagen een kwartaalverlies opgeleverd van 127 miljoen euro. Volgens de bestuurstop wordt 2016 een overgangsjaar.
Het belangrijkste merk van de Duitse autofabrikant, die verder onder meer Skoda, Seat en Audi maakt, had in de laatste drie maanden van 2015 te maken met hoge kosten door reputatieschade en om klanten en autoverkopers tevreden te stellen.
Een jaar eerder boekte Volkswagen nog een kwartaalwinst van 780 miljoen euro. Naast de gevolgen van dieselgate, zoals het gesjoemel van Volkswagen om dieselauto’s milieuvriendelijker af te spiegelen is gaan heten, speelden ook lagere verkopen in Rusland en Brazilië het automerk parten.
De grootste divisie van het Volkswagen-concern gemeten naar verkoopvolumes en opbrengsten was in heel 2015 goed voor een omzet van 106 miljard euro, een stijging van 7 procent. De operationele winst zakte van 2,5 miljard naar 2,1 miljard euro.
2016 overgangsjaar: omslag naar elektrisch
Volkswagen maakt in 2016 een ,,overgangsjaar” door, na een maandenlange periode die vrijwel geheel in het teken stond van het dieselschandaal, zei heeft topman Mathias Müller van het Duitse autoconcern donderdag gezegd tijdens zijn jaarlijkse perspresentatie.
Hoofddoel voor 2016 is het leggen van een fundament voor een nieuw en beter Volkswagen, zei Müller. In die plannen spelen elektrische auto's een belangrijke rol. Tussen nu en 2020 moeten minstens twintig nieuwe elektrisch aangedreven modellen het levenslicht zien.
Hoewel Müller vindt dat Volkswagen een goede uitgangspositie heeft om die omslag te kunnen maken, staat het bedrijf staat volgens de bestuursvoorzitter open voor samenwerking met andere partijen. Meer details volgen later dit jaat, als het concern zijn strategie voor de jaren tot en met 2025 presenteert.
Dieselschandaal
Volkswagen raakte afgelopen najaar in opspraak toen aan het licht kwam dat het gesjoemeld heeft met uitstootwaarden van miljoenen dieselauto's. Om de oplopende kosten van dat schandaal te kunnen dragen is inmiddels meer dan 16 miljard euro opzij gezet. Daardoor leed het concern als geheel vorig jaar 1,6 miljard euro verlies.
Müller benadrukte dat Volkswagen los van van alle eenmalige kosten in verband met het dieselschandaal, vorig jaar een ,,solide ontwikkeling'' heeft doorgemaakt. De veranderingen die daartoe hebben geleid, worden dit jaar versneld doorgezet, zei hij. Dit jaar al verwacht het concern weer winst te boeken.
Müller nam in september de leiding over van Martin Winterkorn, die naar aanleiding van het uitstootschandaal opstapte. Winterkorn toucheerde afgelopen jaar 7,3 miljoen euro. Hij kreeg bovenop zijn salaris van 1,4 miljoen euro, bonussen van in totaal bijna 5,9 miljoen euro, blijkt uit het jaarverslag. Vakbonden en Volkswagen kwamen onlangs een inperking van de bonussen overeen, maar dat was pas na het vertrek van Winterkorn.
Volkswagen krijgt veel kritiek op de afhandeling van het dieselschandaal met klanten. Veel auto's moeten nog voor een reparatie terug naar de garage. Müller zei te betreuren dat die operatie in onder meer thuisland Duitsland achterloopt op schema.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl